لاستلام جهاز من عميل

مواضيع مفضلة

Translate

الاثنين، 15 فبراير 2016

لاستلام جهاز من عميل

بالنسبه
لاستلام جهاز من عميل..
اولا
انا لازم احسس الزبون اني بفهم جدا ، مش برسم ، ولكن عشان يطمن انه موبايله في ايد امينه ، لحسن في زباين الموبايل عندها اغلى من عيالها...[IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/biggrin.gif[/IMG]
*افحص الموبايل جيدا امامه واشوف العطل فين بالظبط واتفق معاه قبلها على السعر وموضوع السعر لازم يكون منتهي قبل التصليح، عشان مايجيش بعد التصليح يقولك همه خمسه جنيه مافيش غيرهم والبس بقى ياحلو[IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/wavetowel2.gif[/IMG][IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/hysterical.gif[/IMG]
ثانيا

*
بالنسبه لمسأله السعر انا اسعاري غاليه شوية[IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/biggrin.gif[/IMG] ولكن ياجماعه هي فعلا مسأله تقدير للشغل ولتعبك .. ولاني كمان بعمل ضمان على الصيانة وكذا زبون والله جالي قبل كده ويقولي ليه هاتعمل مثلا الجهاز بكذا انا لسه جاي من عند فلان وقايلي مثلا عشرين جنيه ، اقله بمنتهى الثقة خلاص روح اعمله عند فلان ، لاني بركب حاجة نضيفة ، وواثق من شغلي وهاديك ضمان عليه... تلاقي الزبون على طول يقولك خلاص اعملها انت...
ثالتاً

*مسأله الوصل عند استلام الجهاز مهمة جدا ، لأنها بتدي برستيج كويس للمحل.... ثانيا بتحسس العميل بالاهتمام والثقة ،لأنك بتاخد رقم تلفونه وبتديله وصل عليه سيريال جهازه يعني من الاخر جهازه بأمان


*الصيانة الفورية..... وده شعار المحل بتاعي ومكتوب على اليافطة ومش عايز اقولكم ياجماعة جابلي زباين كتير ماشاء الله ...
الجهاز الي اعرف اعمله على طول ومش هايخد مني وقت بعمله والزبون قاعد ،دي عملت سمعة كويسة للمحل بتاعي الحمدلله ،حيث ان زباين كتير محتاجه جهازها ومابيبقاش عندها بديل اخر ،وساعتها هاتسمع دعوات ليك للصبح من العميل انك خلصتله جهازة على طول ,,,يعني لو كرستاله او حتى اي سي شحن بركبه والزبون موجود،بس مش بقعد زبون اكتر من نص ساعة مثلا
مع ملاحظه ان العيب لو كان تنضيف او حاجة سهله مش هاتخد وقت بقعد الزبون شوية جنبي واشتغل في جهاز تاني خمس دقايق ولا حاجة ،عشان مايقوليش انت ماعملتش حاجة...

*كتييير جدا بييجي زباين اعطالهم بتبقى هايفة جدا ،ومع ذلك متصورنها حاجة ضخمة ،وساعتها مابرضاش اخد منهم فلوس خاصة لو كان العيب تنضيف ريش بطارية من بره او انك تعدلها او تعمل حاجة بسيطة... الزبون ده بقه بالزااات بيجبلك زباين كتيير جدا بعدها ويقولهم ده مهندس تمام وعنده ضمير ... الخ [IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/coffee1.gif[/IMG]
*غلطة كلنا بنقع فيها وهي عدم تسليم الجهاز في ميعاده ،لألألأ بص ياأخي الكريم خد وقتك تمام في الجهاز وقول للزبون عليه حتى لو اسبوع وسلمه جهازه في ميعاده ، ساعتها هايحترمك جداااااا ، انما التأخير ده مش لمصلحتك ولا لمصلحة سمعتك خالص ولو حتى صلحت الجهاز تمام هتلاقي الزبون بعدها بيدعي عليك برضو ، منتا معطلو مصالحو كذا يووم

*..ضمان على الصيانة... انا ياجماعة بعمل ضمان شهر على العطل الي بصلحة (الي بصلحه مش الي بغيره) يعني لو عمل شغل في البوردة كباري او كرستلاات او اي حاجة فيها صنعه يعني، بدي ضمان شهر للعميل عليها ودي برضو بتعمل سمعة تمااام للمحل ، انما السماعات والفلاتات وخلافه بقول للعميل انها حاجة بترجع لاستخدامه هو ،ومنها طبعا السوفت معليهوش ضمان خالص حتى لو جابلي الجهاز بعدها بساعة موقع سوفت ،بحاسبه برضو....[IMG]http://www.***************/vb/images/smilies/signgoodluck.gif[/IMG]

* قفل شغلك كويسه وبحرفيه عاليه ،يعني نضف البورده كويس بعد ماتخلص وركب اي صاجات انت شلتها من البورده ،ماتخليش اي حد يفتح الجهاز بعدك يقول للزبون مين الي (فرملك وبهدلك ) البورده كده ، ده كذا وكذا ، ومش عشان كده وبس ،لأ زي ماقولتلك هي مسأله حرفيه ونضافه في شغلك ...
*.
أجتهد أخي الكريم في انك تصلح الجهاز بكل ضمير ومراقبه لله، يعني لو بوظت حاجة وانت شغال لازم تصلحها وتراعي ربنا في شغلك ماتلبسهاش للزبون،وصلح الجاهز بضمير ،وديما خير الزبون في اسعار الحاجة يعني قوله عندي قطعة غيار عادية بكذا واصليه او نضيفة بكذا ،لأن مش كل الزباين جيوبها ملاينه وبرضو انتا اولى بتمن قطع الغيار التقطيع والاصليه انك متركبهاش بنفس تمن المضروب ، ،،، ولو الجهاز فيه كذا عيب مع بعض ، يعني سماعة ومايك وشاشة مثلا ركب للزبون السماعه اوفر من عندك ،وشوف النتيجه بتاعه العمل ده ، هايشيلك فوق راسه
*أخيــــــراً .... حط في بالك ان الزبون هو اساس شغلك كله وصنعتك هي رأس مالك ، لذلك اجتهد في ارضاء الزبون بأي شكل(انا جايب كيس بنبوني بدي لكل زبون واحدة) بتسيب اثر طيب وجميل عند الزبون ، طبعا مننساش نضافة محلك واسلوب كلامك مع الزبون كل دي عوامل مهمة في ترك أثر طيب لدى الزبون، وخليك متأكد انك لو عملت كل ده محلك ان شاء الله هايكبر وسمعتك هاتزيد وهاتنافس في السوق وكل زبون بتكسبه بيجيبلك عشرة غيره

بحث هذه المدونة الإلكترونية

حكمة

في بعض الأحيان الخطوة الأولى هي الخطوة الأصعب تقدم وأخطوها فقط وليكن لديك الشجاعة الكافية لان تتبع إحساسك وحاستك السادسة.

حكمة اليوم !

المشاركة على واتساب متوفرة فقط في الهواتف